Victoria, een straatartiest en …orka’s!

Al vroeg wakker vanmorgen door het gekrijs van meeuwen. Wat een kabaal kunnen die beesten maken zeg! Nou ja, uiteindelijk wel weer in slaap gevallen.

Om 10:00 uur worden we opgehaald van de camping door een busje van BC Whales voor ons orkatochtje. We gaan met een gloednieuwe boot (nog maar 2 weken oud), die nog sneller is dan de zodiac van het walvistoertje, dus dat belooft wat!

Weer moeten we van die astronautenpakken aan. Deze zijn nog dikker en groter dan de vorige, maar dat zullen we nodig hebben. Het is wat bewolkt vandaag, dus ook iets kouder.

De boot gaat snel...heel snel! Maar het water is heel rustig dus eigenlijk is het wel erg comfortabel. Deze boot  is ook heel stil (en schoon) om de omgeving niet teveel te belasten.

Dan, na ruim een half uur varen...een vin in het water...een ORKA! Super! Orka's herken je wat makkelijker in het water dan de grijze walvissen omdat ze een vin hebben...Dit is leuk, al gauw zien we er meer...na een tijdje weten we zelfs niet meer of we nu links of rechts moeten kijken...we zien er zeker meer dan 10! Heel gaaf. We zijn nu trouwens op Amerikaans grondgebied (zeegebied eigenlijk) en dit betekent dat we niet te dicht bij de orka's mogen komen. De bootjes mogen niet naar de orka's toevaren. Maar we hebben geluk 2x duikt er eentje heel dicht bij de boot op en 2x slaat die orka zelfs met zijn staart op het water. Dat is echt een gaaf gezicht.

We varen wel bijna 2 uur tussen de orka's door. Dan is het helaas alweer tijd en moeten we terugvaren. Dit was weer een superervaring! Op de terugweg varen we nog sneller, Joris glundert! De boot kan ongeveer 110 km/uur en da's best hard kan ik je vertellen!

We komen terug in de haven midden in het centrum van Victoria, dus we besluiten daar te blijven om wat van de stad te zien. Het is een mooie stad met veel mooie statige gebouwen. Het Empress hotel en het parlementsgebouw als grote blikvangers. Langs de haven zijn allemaal kraampjes waar dingen verkocht worden en allemaal straatartiesten, heel gezellig. We staan te kijken bij een Ierse artiest die jongleert met vuurknotsen en dan...in 1 keer krijgt Norbert zo'n vuurknots in zijn handen gestopt en hij moet naar voren komen om mee te doen (hi,hi..). Nou, daar sta je dan...:-) Norbert voelt zich wat opgelaten, maar eerlijk gezegd...hij deed leuk mee (verborgen talent...hi,hi). Dat levert weer leuke foto's op!

Na de opwinding van Norbert's show lopen we verder en besluiten nog even te gaan kijken in een boot in de haven die dienst doet als aquarium en veel van het onderwaterleven hier voor de kust van Victoria laat zien, waaronder een mega-inktvis.

Als we verder lopen valt Joris nog heel hard met zijn mond op de leuning van een trap. Dat doet zeer, hij bloedt behoorlijk en heeft een tand los in zijn mond (gelukkig een melktand).

In de haven zien we daarna  nog een zeehondje, dus dan vergeet Joris gelukkig weer een beetje dat ie zo'n zere mond heeft.

Daarna scoren we nog 2 canada-shirts voor de jongens en varen dan terug met de harbour-watertaxi naar de camping, die precies tegenover downtown aan de haven ligt. Dit is een heel schattig klein bootje. De stuurman vertelt nog van alles onderweg, dus best leuk! We varen ook precies langs onze camper, heel grappig.

Het begint nu zachtjes te regenen, dus we zitten in de camper. Morgen gaan we met de ferry terug naar het vasteland en overnachten dan op een camping niet zo ver van Canadream waar we de camper dinsdagochtend weer moeten inleveren (snik).

Paul Breunesse

Ik wens jullie een goede terugreis. Wat geweldig wat jullie allemaal hebben meegemaakt op deze reis. Om jaloers op te worden.

Astrid

Wat een heerlijke reisverslagen! Leuk om zo mee te lezen. Wens jullie ook een goede terugreis en tot gauw!

Kus Astrid