Watervallen en gletsjers

Joris heeft heerlijk uitgeslapen vanmorgen. Hij werd pas om 9:30 uur wakker. Dus we doen het rustig aan vanmorgen. We ontbijten rustig, en rijden pas om 10:30 uur weg.

Vandaag rijden we de Icefield Parkway op. Volgens velen de mooiste weg ter wereld, nou we zijn benieuwd. Deze weg gaat van Jasper National Park naar Banff National Park, waar we morgen naar toe gaan.

De eerste stop is bij Athabasca Falls. Ook deze waterval is weer erg indrukwekkend en weer heel anders. Je zou zeggen, na zoveel watervallen....maar het blijft mooi! We lopen nog een stukje door de canyon en gaan dan verder.

De volgende stop is alweer een waterval: de Sunwapta Falls. Deze lijken een beetje op de vorige waterval, maar dan iets kleiner. We mogen niet zo heel dichtbij komen, want er is een stuk afgezet uit veiligheidsoverwegingen. De waterstand is erg hoog dit jaar, waardoor de kijkplatforms af en toe overstromen.

Als we verder rijden wordt duidelijk waarom deze weg de Icefield Parkway heet. De eerste gletsjers worden zichtbaar, en hoe! Echt mooie uitzichten! Het rijden op zich is al heel mooi. We hoeven eigenlijk de camper niet uit. Af en toe stoppen we bij een uitzichtpunt.

Bij de Tangle Falls kunnen Sander en Joris zich even uitleven door naast de waterval naar boven te klauteren, wat een leuke foto oplevert J

Dan komen we aan bij het Icefield Centre . Hier kun je ook overnachten op de parkeerplaats en omdat het al 15:00 uur is en we ook nog een excursie naar de gletsjer willen doen, zoeken we maar vast een mooi plekje uit op de parkeerplaats.

Dan gaan we naar het infocentrum waar ook nog een soort museumpje is. We bespreken een tripje naar de gletsjer,

Met een shuttlebus gaan we naar de voet van de gletsjer. Van daar gaan we met een Ice Explorer (die ze ook gebruiken op de zuidpool voor research), een soort bus met enorme banden, de gletsjer op. Na een spectaculair ritje over het ijs mogen we uit de bus en op de gletsjer lopen. DIT IS ECHT SUPER! Wat mooi! Het is heel spannend om over het ijs te lopen en nog spannender om over de stroompjes water te gaan. Het gesmolten water kun je drinken. Die verleiding kunnen we natuurlijk niet weerstaan...dit is met recht ijswater!!!

We besluiten inderdaad op de parkeerplaats te kamperen vannacht. Een parkeerplaats is natuurlijk niet de mooiste camping en er is verder niets (geen elektriciteit, oid), maar deze parkeerplaats heeft wel het allermooiste uitzicht ooit (op 2 gletsjers!). En we hebben een plekje uitgezocht aan het water in de verste uithoek van de parkeerplaats, dus eigenlijk wel een hele mooie plek!

Morgen verder naar Lake Louise (volgens mij de drukste toeristische attractie van West-Canada).