Wapiti herten, een adelaar en ….

Vanmorgen weer vroeg vertrokken want we hebben weer een lange rit voor de boeg. Naar Jasper National Park...Rockies here we come!

Het gaat snel. Na anderhalf uur komen we aan in Blue River, waar we een riviersafari gaan doen. Na een ontbijtje, gaan de zwemvesten aan en stappen we in de speedboot, die ons over de Blue River voert. Spectaculair tochtje, wat gaan we hard...!!! En wat is het hier weer mooi, een rivier met op de achtergrond een gletsjer.

Maar het meest spectaculaire: na zo'n 10 minuten varen minderen we vaart en....wat zien we daar bewegen aan de kant van de rivier...????....Ja, het is er echt één: een grote zwarte beer (nou ja, eigenlijk is die bruin). De motor van de boot gaat uit en we wachten muisstil, en ja hoor hij komt tevoorschijn: GEWELDIG! Alweer een beer!

En na een tijdje komt er verderop nog eentje tevoorschijn, een iets kleinere zwarte beer en dan wijst de gids ons op nog twee kleine beertjes (cubs) hoog boven in de boom. We moeten even zoeken maar dan zien we ze...! Echt heel klein nog, ze klimmen ook nog wat!

In een boom verderop zit ook nog een adelaar!

Na een tijdje komt de grote beer weer tevoorschijn en vlucht de kleinere. De grote beer is op zoek naar voedsel langs de rand van de rivier. We volgen de beer een heel eind langs de oever, we varen met hem mee, echt supergaaf! Ik denk dat we hem wel een half uur gevolgd hebben.  Een superervaring.

Pas als de beer weer het bos in gaat varen we verder naar een waterval. We genieten nog van de prachtige omgeving, maar de beren waren toch wel het allermooist.

Een ervaring rijker rijden we verder richting Jasper. We rijden via Mount Robson Provincial Park. Mount Robson is de hoogste berg van Canada en is erg indrukwekkend omdat hij "alleen" staat. De top van Mount Robson staat 90% van de tijd in de wolken en is dus niet te zien, maar we hebben geluk en kunnen ook de top zien! Nou ja, totdat het noodweer losbarst. We lopen net terug naar de camper en het begint te onweren. Dan is een camper wel erg handig. We blijven nog even staan en lunchen in de camper met uitzicht op Mount Robson.

Het weer is weer wat opgeklaart als we Jasper National Park in rijden. Ja, hier kwamen we voor, de grote nationale parken van Canada, maar we hebben al zoveel gezien....

We zijn nog maar 5 minuten in het park en....naast de weg staat een enorm  hert (elk) met echt een enorm gewei! Nog meer wildlife vandaag! Sander en Joris kunnen hun geluk niet op (en wij ook niet eigenlijk J)

We gaan het dorpje nog even in voordat we naar de camping gaan. Nog even naar de info en wat boodschappen. We horen dat door een aardverschuiving 2 dagen geleden de weg naar Maligne Lake (het meest gefotografeerde meer in Canada) is afgesloten, dus dat is wel jammer, maar er is nog genoeg te doen en te zien.

Dan rijden we naar de camping (Whistler campground), het is inmiddels al 6 uur geweest. Terwijl we in de rij staan om in te checken wordt het echt heel donker en opnieuw barst het noodweer los. Het waait, regent en onweert enorm! Gelukkig zitten we droog in de camper.

Later horen we dat er aan de andere kant van de camping bomen omgewaaid zijn en als we de elektriciteit willen aansluiten blijkt dat deze is uitgevallen.

Als we naar onze plek rijden op de camping komen we nog een groep van wel 10 wapitiherten tegen die rustig staan te grazen tussen de campers.

Een spectaculaire dag!